Minder nachtvluchten is een goede eerste stap voor Castricum en Uitgeest.

Bron: Noord-Hollands Dagblad regiokatern Kennemerland

Castricummers en Uitgeesters slapen straks een stuk beter, nu het aantal nachtvluchten op Schiphol met bijna 22 procent wordt teruggeschroefd. „Dit is een goede eerste stap op weg naar een algeheel verbod op nachtvluchten”, zegt milieuwethouder Jelle Brouwer (PvdA) van Uitgeest.

Ook zijn Castricumse collega Paul Slettenhaar (VVD) is blij met de maatregel. Veel Castricummers klagen steen en been over nachtelijk vliegverkeer. Slettenhaar: „De staat is bereid om met belastinggeld KLM te steunen en stelt daar tegenover dat KLM en Transavia minder overlast voor diezelfde belastingbetaler moeten veroorzaken. Dat vind ik heel redelijk.”

Brouwer: „Uitgeest heeft ontzettend veel overlast van nachtvluchten. Dat blijkt iedere keer weer uit GGD-onderzoek. Minder nachtvluchten is dus goed nieuws. Maar echt een eerste stap. Er moet een algeheel verbod komen. Dat is ook de strekking van een motie die de raad van Uitgeest vorige week aangenomen.”

Coronacrisis

De afspraken ’passen goed in het aangrijpen van de coronacrisis om Nederland duurzamer te maken’, aldus Brouwer. „We blijven wel op ons hoede. Het moet niet zo zijn dat de overlast zich verplaatst naar de dag. We zijn echt geschrokken van de luchtvaartnota van de minister waarin eigenlijk staat dat alles gewoon doorgaat. Dat was een slecht signaal. Dus: goed nieuws, maar eerst zien en dan geloven.”

Ook voor Slettenhaar is de kous nog lang niet af. „Deze ontwikkeling staat eigenlijk buiten de gesprekken die we als gemeenten en regio met Schiphol voeren. De overheid heeft het moment aangegrepen om dit bij KLM af te dwingen. Voor ons is dit gefundenes Fressen. Ook de stikstof is een probleem waar we over praten met Schiphol, de manieren van aanvliegen, hoe hoog et cetera.”

En dan nog de pretvluchten. „Die moeten echt stoppen”, aldus Slettenhaar. „Voor zes tientjes vliegen naar Barcelona en dat in zo’n dichtbevolkt gebied als dit. Echt waanzin, mijn grootste irritatie. Schiphol heeft een functie als hub, als economische motor. Daar dragen Easyjet en de Ryanair niets wezenlijks aan bij. Verplaatsen dus naar elders.”

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *